Zijn standplaats is dan wel DB Arma Keukens en Sanitair in Nunspeet, maar als grafisch vormgever werkt David-Jan voor heel DB. Hij is een van onze nieuwste collega's. Wat vindt David-Jan zo leuk aan de keukenwereld? En aan DB Keukens in het bijzonder?
In de keukenwereld zijn bedrijven lastig te onderscheiden. De makkelijkste manier om het verschil te maken, is je prijs. Juist in deze wereld je positie innemen op gebied van service, kwaliteit en betrouwbaarheid is een lastige uitdaging, maar des te leuker. Ook is de keukenwereld een wereld van alle doelgroepen. Iedereen heeft een keuken. Het is de kunst om als grafisch vormgever al die mensen persoonlijk aan te spreken. En zo kan ik nog uren doorgaan.
Die van de bedrijfsbussen. Op mijn derde dag bij DB kreeg ik Henri en Benhard op mijn dak met een geheim project. Juist omdat ik nieuw was, kon ik met een leeg canvas beginnen. Het resultaat? Meer dan tachtig bussen die nu rondrijden met het ontwerp waar we als marketingafdeling ons kapot op hebben gestaard. We krijgen bijna wekelijks foto’s van bekenden die onze bussen spotten. Dat maakt me trots.
Ik heb geleerd dat een Quooker ook een bruiswaterfunctie heeft. Maar dat bedoel je vast niet. Voorheen werkte ik in opdracht van verschillende bedrijven. Ik kon mij niet voorstellen dat één bedrijf genoeg werk had om een vormgever veertig uur aan de bak te houden. En wat blijkt? Bij DB hebben we er nu drie. En we zitten bijna elke week vol. Als het een weekje minder is, zijn we bezig met nieuwe projecten en verdiepen we ons in nieuwe technieken. Of gaan we aan de slag met ideeën die lang geleden al zijn geopperd, maar nooit echt prio hadden.
Dat is een lastig begrip in ons vak. Zeker als je met één huisstijl werkt. Maar als je in gesprek gaat over wensen, risico’s uitdenkt en samenwerkt, merk je dat er nog zo veel dingen niet ontdekt zijn. Ook door af en toe mee te kijken over de schouder van een collega leer je weer een heel nieuwe manier van werken. Aan iedereen aan te raden! Het blijven luisteren naar collega’s is belangrijk. Net als de snelheid van het opleveren van producten en advertenties, de compleetheid van aanvragen, zorgen dat mensen zo min mogelijk werk hebben aan het uitbesteden van hun opdrachten bij de marketingafdeling. En: laten zien wat er gebeurt. Net als bij het verkopen van keukens is transparantie heel belangrijk om vertrouwen te kweken.
Om iets te maken wat meerwaarde heeft. Stel, ik krijg een aanvraag en geef een postertje terug die ze zelf ook in PowerPoint konden maken. Dan heb ik geen meerwaarde. Het gaat om die touch waardoor mensen opkijken en denken: I see what you did there.
De warme sfeer. Ik voel me vanaf dag één welkom. Het is een plek waar mensen ernaar streven om vooruit te gaan. Deze mentaliteit zie je overal terug. Activiteiten voor teambuilding, veel aandacht voor het lief en leed van collega's. En het belangrijkste: dat bijna iedereen met een lach rondloopt. Je hoeft niet altijd je dag te hebben, maar je collega’s kunnen wel je dag maken!